-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8358 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر فرد غير بالغ به خاطر نرسيدن به سن تكليف خودكشي كند (يعني براي اين كه در آينده مرتكب گناه نشود) حكم او چيست يا حكم افرادي كه در سن كودكي از دنيا ميروند، چه ميباشد؟

انسانها خواه بالغ يا غير بالغ به هيچ بهانهاي مجاز نيستند كه خودكشي كنند، چرا كه از نظر قرآن كريم، انسان آفريده شده تا به كمال برسد. خدا در قرآن ميفرمايد: من جن و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند (و از اين طريق به كمال برسند) . اطفال اگر قبل از بلوغ خودكشي كننده راه كمال را بر خود ذاريات (51) آيه 56.

بستهاند. نيز اين گونه نيست كه اشخاص قبل از بلوغ هيچ تكليفي و مسئوليتي نداشته باشند، بلكه هر كس به اندازه فهم و شعورش در مقابل زشتيها و گناهان مسئوليت دارد، از اين رو در قوانين كيفري دنيا نيز براي افراد غير بالغ در برابر پارهاي از گناهان مجازات تعيين شده، گرچه مجازاتهاي آنان خفيفتر است.

ذاريات (51) آيه 56.

اطفال و كودكان مسلمان كه در كوچكي به مرگ طبيعي از دنيا ميروند، در جهان آخرت وارد بهشت ميشوند. مرحوم علامه مجلسي ميفرمايد: خلافي بين اصحاب ما نيست در اين كه اطفال مؤمنان داخل بهشت ميشوند.

بحارلأنوار، ج 5، ص 296.

در روايات آمده كه اطفال شيرخوار مؤمنان را حضرت ابراهيم و حضرت سارا تربيت ميكنند. حضرت صادقعليهالسلام فرمود:خداوند اطفال مؤمنان را در اختيار حضرت ابراهيم و سارا قرار ميدهد كه آنان را تربيت كنند، و از درختي بهشتي به آنان غذا ميدهند. هنگامي كه قيامت بر پا شد، بچهها را لباس پوشانده و معطر ميكنند و تحويل والدينشان ميدهند. در بعضي از روايات گفته شده كه اين به جهت لطف خداوند همان، ص 293، حديث 16 و 18.

براي مؤمنان است، تا مؤمنان در آخرت مسرور گردند و چيزي موجب ناراحتي آنها نشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.